Espoon talousarvio 2016 ja TATU, valtuustopuheenvuoro 2.12.2015

03.12.2015

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut,

Espoon talouden tasapainotus- ja tuottavuusohjelman (TATU) hyväksymisestä (3/2014) on jo sen verran aikaa, että lienee asianmukaista tarkastella hieman Espoon talousarviota 2016 ja taloussuunnitelmaa 2016-2018 sitä vasten:

  1. TATU-tavoitteisiin kirjatusta 180 miljoonan euron vuosikatteesta jäädään noin 30 miljoonalla eurolla vuonna 2016 ja myös sitä seuraavina suunnitelmakauden vuosina. Suunnitelmapoistojen kasvua suurin piirtein samaisella määrällä ei ole huomioitu vuosikatetarpeessa mitenkään. Samalla voi todeta, että poistojen määrä kasvaa arvioitua nopeammin (150 miljoonaa euroa jo v. 2018, kun TATU:n vastaava arvio on rakennettu vuoteen 2020). Eli vuosikate-tavoite ei täyty.
  2. TATU-tavoitteisiin kirjattu 180 miljoonan euron investointikatto, Länsimetro poislukien, ylittyy taloussuunnitelman 2016-2018 mukaan 52 miljoonalla eurolla, josta 24 miljoonaa euroa kohdistuu vuoteen 2016. Eli investointikatto-tavoite ei täyty.
  3. TATU-tavoitteena on, että kaupungin lainakannan tavoitetaso on enintään 1500 €/asukas. Taloussuunnitelman mukaan lainakanta kasvaa todella voimakkaasti vuosi vuodelta siten, että vuonna 2016 sitä on 2664 €/asukas ja vuoden 2018 lopussa jo 3308 €/asukas. Eli kaupungin lainakanta-tavoitteen täyttyminen ei ole näköpiirissä.
  4. TATU-tavoitteena on, että kaupunkikonsernin lainakannan tavoitetaso (pl. Espoon Asunnot ja HSY) on enintään 7300 €/asukas. Tämä ylitetään jo vuoden 2016 talousarviossa ja lainakanta kasvaa taloussuunnitelman mukaan erittäin voimakkaasti aina 9830 €/asukas vuoteen 2020 mennessä. Jos Vantaa pitää kiinni omasta talouden tasapainotussuunnitelmastaan, Espoo ottaakin vuosikymmenen loppuun mennessä kyseenalaisen tittelin Suomen velkaisimpana kuntana. TATU-tavoite velkatason suhteen on siis karkaamassa hyvin kauas.
  5. TATU-tavoitteena on, että tuottavuus ja rahoitustasapaino paranee keskimäärin 2,4 % (n. 33 M€) vuosittain kaudella 2014 – 2017. Tämäkään TATU-tavoite ei täyty, koska siihen ehkä parhaiten soveltuvan mittarin eli toimintakatteen (jos verotulojen kasvuun suhtaudutaan työttömyyden aikana kriittisesti) ja tässä tapauksessa sen alijäämän arvioidaan edelleen kasvavan suunnitelmakaudella.

Lyhyesti todettuna, jos valtuuston tavoitteena todella oli ohjata Espoon taloutta TATU-tavoitteiden avulla, ja näin uskon, tässä ei nyt esitettyjen lukujen valossa ole onnistuttu juuri lainkaan, korkeintaan ehkä ’sinne päin’-tyylisesti. Valtuustossa esitetyt ”TATU on purrut”-riemunkiljahdukset eivät siis nyt oikein pure.

Vai oliko TATU-tavoitteiden todellisena lähtökohtana pikemminkin luoda jonkinlainen yleinen tahtotila asioiden korjaamiseksi (esitetyistä tarkoista euromääräisistä tavoitteista huolimatta)? Tämän olisi siinä tapauksessa voinut todeta TATU:n valmistelun yhteydessä suoraan, jotta tiedämme, millaisesta Espoon talouspolitiikan välineestä TATU:ssa todella on kyse.

Ymmärrän kaupunginjohtajan ehdotuksen talousarvioksi sisältävän myös toiveen päivittää TATU-tavoitteita suunnitelmakaudella. Toivottavasti tässä päivittämisessä ei ole kyse tavoitetason helpottamisesta, vaan lähinnä sovittujen toimenpiteiden kiirehtimisestä ja paremmasta jalkauttamisesta esim. organisaatiouudistusten avulla.

Oli miten oli, ehkä jälleen on syytä muistuttaa uppoamattomaksi luullun Titanic-laivan matkasta reitillä, jolla tiedettiin jäävuorista, mutta päätettiin silti ottaa riski. Nopeasti liikkuvan talouslaivan ohjaaminen ilman sovitun taloudellisen tasapainotus- ja riskienhallintaohjelman noudattamista muistuttaa mielestäni monellakin tavalla tätä surullisenkuuluisaa matkaa.

Kiitos.

24.03.2023Katujengit voidaan vielä torjua
06.03.2023Talous luo vaurautta ja toivoa, kirjoitus Länsiväylässä 4.3.2023
23.01.2023Työrauha takaisin kouluihin, kirjoitus Länsiväylässä 21.1.2023
12.12.2022Ei turvallisuutta ilman toimivaa taloutta, kirjoitus Länsiväylässä 10.12.2022
30.11.2022Pitääkö valtion maksaa kaikki laskut?, kirjoitus Länsiväylässä 30.11.2022
30.10.2022Ehdolla eduskuntaan!
15.01.2021Heipat Espoon valtuusto, kohti uusia uria
07.04.2020Tervetuloa kriisiajan etäkouluun, kirjoitus Länsiväylässä 5.4.2020
22.08.2018Tervetuloa digiajan kouluun, kirjoitus Länsiväylässä 18.8.2018
30.05.2018Espoo ei ole saari, kirjoitus Länsiväylässä 26.5.2018

Siirry arkistoon »