Metropolikeskustelun aika

22.05.2012

Kuntarakennelakia valmisteleva työryhmä on saanut valmiiksi selvityksensä kuntien antamista lausunnoista. Alla muutama huomio selvityksen tuloksia koskien.

Selvityksen mukaan Uudenmaan maakunnan kunnista alle puolet ovat halukkaita tilkkutäkkimäisesti jonkinnäköisiin kuntaliitosselvityksiin. Vain kolme kuntaa (Helsinki, Inkoo, Karkkila) Uudenmaan 28 kunnasta oli valmis selvityksiin rakennetyöryhmän ensisijaiseksi esittämällä alueella. Viimeksi mainittu fakta kertoo selkeää karua kieltä siitä, miten vaikeaa kunnille on katsoa alueen tulevaisuutta työryhmän esittämien kriteerien kautta, ja miten vähän kuntia on tähän mennessä asiassa kuultu.

Esitettyjen liitosselvitysten sijaan jokaisen pääkaupunkiseudun kunnan lausunnossa, Helsinki poislukien, painotettiin metropoliratkaisun selvittämistä – siitäkin huolimatta, että tätä ei kyselyssä oltu kunnilta edes tiedusteltu. Lainaus selvityksestä (s. 54): 

Kyselyssä ei suoraan kysytty metropolilain tarpeen arvioinnista, koska rakenneryhmä ei tehnyt toimeksiantonsa mukaisesti sitä koskevia esityksiä. Alueen 13 kuntaa kuitenkin avovastauksissaan nostivat esiin tarpeen selvittää metropolialueen yhteistyötä 14 kunnan osalta. Myös Porvoo, HSY ja Uudenmaan liitto nostivat asian esiin. Helsinki ei vastauksessaan ottanut asiaan kantaa.”

Se, että Helsinki ei lausu asiasta, jonka muut nostavat vahvasti pinnalle kertoo taas jotain niistä monista - mutta ilmeisesti varsinkin henkisen puolen - raja-aidoista suuren keskuskunnan ja pienempien ympäryskuntien välillä seudulliseen yhteistyöhön liittyen. Sopii vaatia, että myös Helsinki ottaa kantaa malliin, jota kaikki muut metropolialueen kunnat todella yhdessä haluavat selvittää.

Selvityksen mukaan Vantaa on vastauksessaan esittänyt toissijaisena vaihtoehtona jonkinlaisten osaliitosten mahdollisuutta, kuten julkisuudessakin aiemmin kohistiin. Ensisijainen vaihtoehto on Vantaankin osalta ollut metropolilain selvittäminen. Espoon vahva kanta metropoliratkaisun puolesta on ollut jo aiemmin tiedossa.

Yhteenvetona voi todeta, että Uudenmaan kuntien lausuntojen perusteella on täysin selvää, että alueen rakenneuudistuksessa on syytä pikavauhtia siirtyä toimivan metropolimallin selvittämiseen. Sama tuli esille jo Uudenmaan aluekierroksella 21.3.2012

Metropoliratkaisuun liittyen vastuuministeriä kiinnosti aluekierroksella erityisesti se, kuinka paljon alueen kunnat ovat valmiita luovuttamaan kunnallista itsehallintoaan metropolihallinnolle. Hyvä kysymys, johon alueen metropoliratkaisua kannattavien kuntien on syytä ryhtyä pikaisesti laatimaan yhteistä näkemystä ja vastausta.

Mittakaavaetuja halutaan alueella tavoitella niissä asioissa, joissa mittakaava todella ulottuu yli kuntarajojen. Selviä metropolihallinnon piiriin kuuluvia tehtävät olisivat yleiskaavoitus, liikennekysymykset ja seudun asuntopolitiikka. Joukkoliikenne, jätehuolto ja vesihuoltohan ovat jo alueellisesti hoidettuja, kuten myös ammatillinen koulutus. Terveydenhuollossakin olisi mahdollista löytää uusia tehokkaita ratkaisuja metropolihallinnon myötä. Myös alueen yritystoiminnan edistämiskysymykset on laajemmin syytä nostaa metropolitasolle. 

On myös selvää, että huomispäivän hallintorakenteet perustuvat selvään demokraattiseen kontrolliin. Metropolin osalta tämä tarkoittaa sitä, että kuntavaalien yhteydessä valitaan vaaleilla myös alueen metropolivaltuutetut. 

Suunnan tarkistamisen aika on nyt: pois megaperuskuntamallista ja kohti yhteistyöhön perustuvaa metropolimallia.

Uusi Suomi - Puheenvuoro 22.5.2012

24.03.2023Katujengit voidaan vielä torjua
06.03.2023Talous luo vaurautta ja toivoa, kirjoitus Länsiväylässä 4.3.2023
23.01.2023Työrauha takaisin kouluihin, kirjoitus Länsiväylässä 21.1.2023
12.12.2022Ei turvallisuutta ilman toimivaa taloutta, kirjoitus Länsiväylässä 10.12.2022
30.11.2022Pitääkö valtion maksaa kaikki laskut?, kirjoitus Länsiväylässä 30.11.2022
30.10.2022Ehdolla eduskuntaan!
15.01.2021Heipat Espoon valtuusto, kohti uusia uria
07.04.2020Tervetuloa kriisiajan etäkouluun, kirjoitus Länsiväylässä 5.4.2020
22.08.2018Tervetuloa digiajan kouluun, kirjoitus Länsiväylässä 18.8.2018
30.05.2018Espoo ei ole saari, kirjoitus Länsiväylässä 26.5.2018
15.02.2018Romahtaako Espoon kouluverkko?, kirjoitus Länsiväylässä 10.2.2018
12.09.2017Espoon uusi strategia on kaikkien aikojen lapsimyönteisin, valtuustopuheenvuoro 12.9.2017
24.11.2016Tonttitarjontaa on parannettava, valtuustopuheenvuoro 31.10.2016
13.09.2016Veronkorotus ei pelasta Espoota vanhoihin kaavoihin kangistumiselta, valtuustopuheenvuoro 12.9.2016
14.06.2016Raidejokeri on investointi tulevaan, valtuustopuheenvuoro 13.6.2016
25.04.2016Homekoulut kuntoon ja johtamisjärjestelmä samalla!, valtuustopuheenvuoro 25.4.2016
16.02.2016Valinnanvapaudesta varhaiskasvatuksen Espoon-malli, valtuustopuheenvuoro 15.2.2016
15.01.2016Perustuslaista on tullut valtapolitiikan peliväline, HS Mielipide 15.1.2016
03.12.2015Espoon talousarvio 2016 ja TATU, valtuustopuheenvuoro 2.12.2015
10.11.2015Espoo tarvitsee aktiivista ja rohkeaa maapolitiikkaa, valtuustopuheenvuoro 9.11.2015
08.06.2015Lastensuojelusijoitukset laskuun, varhaisen tuen malli puree, valtuustopuheenvuoro 08.06.2014
18.05.2015Ydinpalvelut edellä säästöihin, valtuustopuheenvuoro 18.5.2015
14.04.2015Espoo hankkii taulutietokoneet koululaisille
14.04.2015Aputoimintojen siirto HUS:lle ja yksityisten toimijoiden kustannusten selvittämättä jättäminen
10.04.2015Suomi vuonna nolla, Länsiväylä 8.4.2015
26.01.2015Satamakiistassa on unohtunut laki ja kohtuus, Länsiväylä 24.1.2015
04.12.2014Velkaa ja veroprosentteja, valtuustopuheenvuoro 3.12.2014
18.11.2014Laki ja kaupungintalon suojelu, valtuustopuheenvuoro 17.11.2014
22.10.2014Kyllä kaksikielisille kouluille!, valtuustopuheenvuoro 20.10.2014
30.09.2014Metro-Espoosta (väkisinkin) urbaani kaupunkiympäristö, valtuustopuheenvuoro 29.9.2014
30.09.2014Lisää pientalotontteja luontoarvot huomioiden, valtuustopuheenvuoro 29.9.2014
09.09.2014Espoon taloustilanne on vakava, valtuustopuheenvuoro 8.9.2014
20.08.2014Veneyrittäjä selätti Goljatin, Länsiväylä 20.8.2014
06.08.2014Kansanhupi on kaukana Ukrainan tapahtumista, Länsiväylä 23.7.2014
10.06.2014Lisää tontteja ja koteja espoolaisperheille, valtuustopuheenvuoro 09.06.2014
24.03.2014Talous tasapainoon, valtuustopuheenvuoro 24.3.2014
28.01.2014Loukon asema, valtuustopuheenvuoro 27.1.2014
10.12.2013Kohti perhetyön palveluiden Espoon-mallia, valtuustopuheenvuoro 9.12.2013
10.12.2013PISA, Suomi ja globalisaatio
19.11.2013Titanic ja veronkorotusten tie, valtuustopuheenvuoro 18.11.2013
23.10.2013Koko kylä kasvattaa ja välittää, valtuustopuheenvuoro 21.10.2013
14.10.2013Tarvitsemme nyt arjen laajaa demokratiaa, HS 13.10.2013
10.09.2013Vahvempi ote Espoon talouteen, valtuustopuheenvuoro 9.9.2013
10.09.2013Espoon talous ei ole kestävällä pohjalla, valtuustopuheenvuoro 9.9.2013
18.07.2013Sellon laajentumista ei ole varaa tyriä, Länsiväylä 17.7.2013
14.06.2013Espoon strategiset valinnat? Valtuustopuheenvuoro 10.6.2013
13.05.2013Tonttipolitiikassa on tehtävä täyskäännös, HS Mielipide 7.5.2013
26.02.2013Valtuustopuheenvuoro 25.2.2013 tilinpäätöstä ja tonttipolitiikkaa koskien
13.02.201383 tonttia, 1545 hakijaa
29.01.2013Valtuustopuheenvuoro 28.1.2013 perhetyön palveluita koskien
22.10.2012Espoo tarvitsee talousosaajia
26.09.2012Onko Suomen rikoslaissa kidnappaajan mentävä aukko?
23.09.2012Vain demokraattisen päätöksentekoni ylitse
16.08.2012Euroänkyränä Frankfurtissa
27.07.2012Ilman euroa Eurooppa on voimaton
31.05.2012Huomenna on paremmin
22.05.2012Metropolikeskustelun aika
10.05.2012Vanhat saappaatkin elähdyttävät enemmän kuin Eurooppa-päivä
28.04.2012Saako Espoossa juhlia jääkiekon maailmanmestaruutta?
25.04.2012Espoo ei rakentajaa ilahduta
02.04.2012Rajua kuntarakenne-rokkia Uudellamaalla
16.03.2012Messin massit ja Elorannan ehdotus
11.03.2012Joustavuus, johdettavuus, vaikuttavuus - uudistetut kriteerit kuntauudistukselle
08.03.2012Espoon viimeiset kuntavaalit?
02.03.2012Miljoona ihmistä, yksi tontti (eli pääkaupunkiseudun maankäytön tulevaisuus)
25.02.2012Kuntauudistuksessa huomio hallinnon vastuullisuuteen
05.02.2012Alueelliset erot tunnistettava kuntauudistuksessa