Huomenna on paremmin31.05.2012 Hyvinkään sydäntä satuttavan ja sanattomaksi jättävän tragedian varjoissa on helppo sokaistua voimattomuuden ja tekijään kohdistuvien vihan tunteisiin ja samalla unohtaa muu maailma ja muut nuoret. On joka hetki muistettava, että suurin osa nuoristamme kuitenkin katsoo tulevaisuuteensa positiivisesti ja luottavaisesti ilman virtuaalimaailmojen väkivaltaisia vääristymiä. Samalla kun huomio suuntautuu surmaajaan ja syihin hänen hätänsä takana, tulee katse siis suunnata myös niihin nuoriin, jotka uskovat parempaan huomiseen ja ovat oppineet vahvistamaan tätä luottamusta ja luottamusta itseensä ja taitoihinsa. Heillä on varmasti paljon kerrottavaa siitä, miten nykyajan nuori voi löytää oman vastuullisen tiensä modernin yhteiskunnan ja erilaisten virtuaalistenkin yhteisöjen jäsenenä - epävarmuuksine ja vaaroine kaikkineen. Tulevaisuuteen uskova ja vastuullisuuteen kasvanut nuori ei lähde tuhoamaan elämäänsä järjettömillä teoilla. Vääristyneenä peilikuvana taas nuori, jolla ei ole työtä, ystäviä tai opiskelupaikkaa voi hyvinkin nopeasti ajautua tilanteeseen, jossa maailma tuntuu sulkeutuvan ympäriltä ilman toivon tunnetta paremmasta. Samalla kun yhteiskunta yrittää nyt paremmin löytää ja auttaa syrjäytyneitä nuoria, on muistettava satsata myös niihin ”tavallisiin nuoriin”, jotka joka päivä etsivät ja löytävät tiensä eteenpäin. Nuorten hyvinvoinnin edellytysten säilyminen on yhtä tärkeää kuin joidenkin yksilöiden pahoinvoinnin poistaminen. Nuorten tulevaisuuden uskoa vahvistetaan ensinnäkin tarjoamalla mielekästä koulutusta nykyajan välinein. Nuoria on autettava löytämään vahvuuksiaan yhä varhaisemmassa vaiheessa, ja opettajien rooli asioihin ja ammatteihin innostajina ja ”valmentajina” nousee yhä tärkeämpään rooliin. Opiskelupaikkaa tai ammattia vaihtavaa nuorta ei saa leimata epäonnistujaksi. Läppärit on tuotava myös koulumaailmaan. Myös koulujen yleisessä opetussuunnitelmassa on päivittämisen varaa: on painotettava sosiaalisia taitoja, keskustelutaitoja, taloustaitoja, psykologiaa, etiikkaa ja kansalaistaitoja. Nämä ovat nyky-yhteiskunnan ”eloonjäämispakkauksen” perusvälineitä. Aivan ratkaisevaa nuoren tulevaisuuden kannalta on kuitenkin työpaikan saaminen ja sen pitäminen. Kouluttamatonkin nuori voi työpaikan saadessaan saada myös elämänsä uudella tavalla käsiinsä. Toisaalta nuorille on myös pystyttävä antamaan heidän koulutustaan vastaavaa työtä, siihen luottaenhan he ovat kouluttautuneet. Nuoria on rohkaistava myös yrittäjyyteen, ja yrittäjyyteen liittyvistä riskeistä ja mahdollisuuksista on kerrottava nuorille realistisesti. Miten sitten kasvetaan vastuullisuuteen, ja mikä ylläpitää vastuullisuutta? Oppimisprosessi vastuullisuuteen alkaa lapsuusiästä. Suurin työ tehdään tai jätetään tekemättä suomalaisissa kodeissa. Lyhyesti todettuna on räikeän vastuutonta olla välittämättä lapsensa menemisistä, sanomisista ja tekemistä. On räikeän vastuutonta esim. antaa lapsensa pelata tietokonepelejä yöt läpeensä ja lähettää hänet seuraavana päivänä rättiväsyneenä koulun penkille oppimaan ei-mitään ja keskustelemaan ei-mistään. Vastuullisuutta opitaan ja sitä ylläpidetään olemalla läsnä, välittämällä ja pitämällä kiinni sovituista säännöistä. Ehkä merkittävin viesti, minkä taas koulu vastuullisuuteen liittyen voi antaa on se, että kiusaamiseen puututaan aina. Monien joukkosurmien takana on ollut nimenomaan rankkaa kiusaamista ja tekijän traumatisoitumista tavalla, joka purkautuessaan voi johtaa väkivaltaan. Sallimalla kiusaamisen voimme pysyvästi tuhota nuoren luottamuksen muihin ihmisiin, oikeudenmukaisuuteen ja tulevaan; puuttumalla kiusaamiseen ja myös rankaisemalla kiusaajaa vahvistamme nuoren ja samalla koko yhteisön ja yhteiskunnan luottamusta oikeudenmukaisempaan ja varmempaan tulevaisuuteen. Paras kasvatuksellinen lahja, jonka vanhempi voi nuorelle antaa, on auttaa häntä luottamaan itseensä ja uskomaan huomiseen. Yhteiskunnan tasolla on erityisesti panostettava nuorten koulutuksen sisältöön ja työuran avaaviin toimenpiteisiin. Tässä työssä ei kodeissa ja koko yhteiskunnassa yksinkertaisesti ole varaa epäonnistua. |