Onko Suomen rikoslaissa kidnappaajan mentävä aukko?

26.09.2012

Poliisi tutkii Tavastilan sieppaustapausta nimenomaan törkeän vapaudenriiston rikostunnusmerkistön täyttävänä tekona. Siis vapaudenriiston kvalifioituna muotona, jonka tunnusmerkkeihin tässä tapauksessa kuuluu jompikumpi seuraavista: a) aiheutetaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle tai b) käytetään erityistä julmuutta tai vakavan väkivallan uhkaa (rikoslaki 25 luku 2§).

Mitä ilmeisimmin poliisi on katsonut juuri sidottuna mökkiin lukitsemisen ja jättämisen täyttävän nämä tunnusmerkit - tai sitten siepatulle tytölle on tehty jotain, josta poliisi ei ole vielä julkisuudessa kertonut.

Se suuri kysymys on, tutkiiko poliisi tapausta ”väärän” rikosnimikkeen alla? Johtaako törkeänä vapaudenriistona tutkittava ja mahdollisesti tuomittava teko olosuhteisiin nähden oikeaan vai liian lievään rangaistukseen?

Poliisin käyttämällä rikosnimikkeellä on se merkitys, että poliisi saattaa lievemmän rikosnimikeen alla asiaa selvittäessään jättää tutkimatta asioita, joihin vakavamman rikosnimikkeen alla kiinnitettäisiin automaattisesta huomiota. Vetoan poliisiin, että tässä tapauksessa ei saa käydä näin.

Tekijän motiiveista ja olosuhteista riippuen kyseessä on hyvinkin saattanut olla esim. murhan yritys. Tähän suuntaan viittaavat mm. se, että sieppaaja oli valmistautunut tekoonsa varustautumalla kuljetus- ja sitomisvälineillä ja se, että siepattu oli viety suoraan sieppauspaikalta syrjäiseen ja lukittuun paikkaan. Sieppaaja on siis mitä todennäköisimmin suunnitellut koko operaation alusta loppuun tarkoituksenaan jokin lopputulos. Mikä – sitä poliisi selvittää.

Rangaistuksen on myös aina oltava oikeudenmukaisessa suhteessa rikokseen. Suomessa vapaudenriiston tunnusmerkit täyttäväksi teoksi on saatettu tulkita mm. oman lapsen lukitseminen huoneeseensa. Kvalifioituna muotonakin tällainen oman vanhemman, mahdollisesti lähinnä kasvatuksellisessa tarkoituksessa tehty teko ei ole mitenkään verrattavissa Tavastilan sieppaukseen ja sen vakavuuteen ja mahdollisiin traumatisoiviin vaikutuksiin. On aivan eri asia lukita oma lapsi omaan huoneeseensa kuin siepata ventovieras kadulta, sitoa kädet ja jalat ja teipata suu, kuljettaa tuntemattomaan paikkaan ja lukita pimeään mökkiin ilman mitään tietoa siitä, mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan.

Luonnollisesti myös rangaistusasteikko määräytyy tuomittavan rikoksen perusteella. Rangaistusasteikko törkeästä vapaudenriistosta on vankeutta vähintään neljä kuukautta ja enintään neljä vuotta. Rangaistusasteikko murhan yrityksestä riippuu motiiveista ja olosuhteista, mutta on todennäköisesti luokassa 7-10 vuotta. Rangaistus murhan yrityksestä on siis huomattavasti kovempi kuin vapaudenriistosta.

Onkin kysyttävä, onko Suomen rikoslaissa kidnappaajan mentävä aukko? Tuomio vapaudenriistosta voidaan langettaa suhteellisen lievistäkin teoista. Kidnappauksen ja siihen usein liittyvän väkivallan käytön tai sen uhan tuomittavuus on aivan toiselta planeetalta. Lisäksi on huomioitava se shokkivaikutus, joka sattumanvaraisilla ja väkivaltaan perustuvilla kidnappauksilla on koko yhteiskuntaan.

Fakta on se, että ilman siepatun tytön suurta rohkeutta ja neuvokkuutta, poliisi ei ehkä koskaan olisi löytänyt tyttöä ja tekijä saattaisi hyvinkin edelleen kulkea keskuudessamme vapaalla jalalla. On yhteiskunnan velvollisuus osoittaa vastaavaa rohkeutta ja viisautta ja pitää huolta siitä, että rangaistus tämänluontoisesta karmeasta rikoksesta on oikea ja oikeudenmukainen. Samalla on aloitettava keskustelu siitä, onko Suomen rikoslaki kidnappausten rangaistavuuden osalta ajantasainen.

Uusi Suomi - Puheenvuoro 26.9.2012

24.03.2023Katujengit voidaan vielä torjua
06.03.2023Talous luo vaurautta ja toivoa, kirjoitus Länsiväylässä 4.3.2023
23.01.2023Työrauha takaisin kouluihin, kirjoitus Länsiväylässä 21.1.2023
12.12.2022Ei turvallisuutta ilman toimivaa taloutta, kirjoitus Länsiväylässä 10.12.2022
30.11.2022Pitääkö valtion maksaa kaikki laskut?, kirjoitus Länsiväylässä 30.11.2022
30.10.2022Ehdolla eduskuntaan!
15.01.2021Heipat Espoon valtuusto, kohti uusia uria
07.04.2020Tervetuloa kriisiajan etäkouluun, kirjoitus Länsiväylässä 5.4.2020
22.08.2018Tervetuloa digiajan kouluun, kirjoitus Länsiväylässä 18.8.2018
30.05.2018Espoo ei ole saari, kirjoitus Länsiväylässä 26.5.2018
15.02.2018Romahtaako Espoon kouluverkko?, kirjoitus Länsiväylässä 10.2.2018
12.09.2017Espoon uusi strategia on kaikkien aikojen lapsimyönteisin, valtuustopuheenvuoro 12.9.2017
24.11.2016Tonttitarjontaa on parannettava, valtuustopuheenvuoro 31.10.2016
13.09.2016Veronkorotus ei pelasta Espoota vanhoihin kaavoihin kangistumiselta, valtuustopuheenvuoro 12.9.2016
14.06.2016Raidejokeri on investointi tulevaan, valtuustopuheenvuoro 13.6.2016
25.04.2016Homekoulut kuntoon ja johtamisjärjestelmä samalla!, valtuustopuheenvuoro 25.4.2016
16.02.2016Valinnanvapaudesta varhaiskasvatuksen Espoon-malli, valtuustopuheenvuoro 15.2.2016
15.01.2016Perustuslaista on tullut valtapolitiikan peliväline, HS Mielipide 15.1.2016
03.12.2015Espoon talousarvio 2016 ja TATU, valtuustopuheenvuoro 2.12.2015
10.11.2015Espoo tarvitsee aktiivista ja rohkeaa maapolitiikkaa, valtuustopuheenvuoro 9.11.2015
08.06.2015Lastensuojelusijoitukset laskuun, varhaisen tuen malli puree, valtuustopuheenvuoro 08.06.2014
18.05.2015Ydinpalvelut edellä säästöihin, valtuustopuheenvuoro 18.5.2015
14.04.2015Espoo hankkii taulutietokoneet koululaisille
14.04.2015Aputoimintojen siirto HUS:lle ja yksityisten toimijoiden kustannusten selvittämättä jättäminen
10.04.2015Suomi vuonna nolla, Länsiväylä 8.4.2015
26.01.2015Satamakiistassa on unohtunut laki ja kohtuus, Länsiväylä 24.1.2015
04.12.2014Velkaa ja veroprosentteja, valtuustopuheenvuoro 3.12.2014
18.11.2014Laki ja kaupungintalon suojelu, valtuustopuheenvuoro 17.11.2014
22.10.2014Kyllä kaksikielisille kouluille!, valtuustopuheenvuoro 20.10.2014
30.09.2014Metro-Espoosta (väkisinkin) urbaani kaupunkiympäristö, valtuustopuheenvuoro 29.9.2014
30.09.2014Lisää pientalotontteja luontoarvot huomioiden, valtuustopuheenvuoro 29.9.2014
09.09.2014Espoon taloustilanne on vakava, valtuustopuheenvuoro 8.9.2014
20.08.2014Veneyrittäjä selätti Goljatin, Länsiväylä 20.8.2014
06.08.2014Kansanhupi on kaukana Ukrainan tapahtumista, Länsiväylä 23.7.2014
10.06.2014Lisää tontteja ja koteja espoolaisperheille, valtuustopuheenvuoro 09.06.2014
24.03.2014Talous tasapainoon, valtuustopuheenvuoro 24.3.2014
28.01.2014Loukon asema, valtuustopuheenvuoro 27.1.2014
10.12.2013Kohti perhetyön palveluiden Espoon-mallia, valtuustopuheenvuoro 9.12.2013
10.12.2013PISA, Suomi ja globalisaatio
19.11.2013Titanic ja veronkorotusten tie, valtuustopuheenvuoro 18.11.2013
23.10.2013Koko kylä kasvattaa ja välittää, valtuustopuheenvuoro 21.10.2013
14.10.2013Tarvitsemme nyt arjen laajaa demokratiaa, HS 13.10.2013
10.09.2013Vahvempi ote Espoon talouteen, valtuustopuheenvuoro 9.9.2013
10.09.2013Espoon talous ei ole kestävällä pohjalla, valtuustopuheenvuoro 9.9.2013
18.07.2013Sellon laajentumista ei ole varaa tyriä, Länsiväylä 17.7.2013
14.06.2013Espoon strategiset valinnat? Valtuustopuheenvuoro 10.6.2013
13.05.2013Tonttipolitiikassa on tehtävä täyskäännös, HS Mielipide 7.5.2013
26.02.2013Valtuustopuheenvuoro 25.2.2013 tilinpäätöstä ja tonttipolitiikkaa koskien
13.02.201383 tonttia, 1545 hakijaa
29.01.2013Valtuustopuheenvuoro 28.1.2013 perhetyön palveluita koskien
22.10.2012Espoo tarvitsee talousosaajia
26.09.2012Onko Suomen rikoslaissa kidnappaajan mentävä aukko?
23.09.2012Vain demokraattisen päätöksentekoni ylitse
16.08.2012Euroänkyränä Frankfurtissa
27.07.2012Ilman euroa Eurooppa on voimaton
31.05.2012Huomenna on paremmin
22.05.2012Metropolikeskustelun aika
10.05.2012Vanhat saappaatkin elähdyttävät enemmän kuin Eurooppa-päivä
28.04.2012Saako Espoossa juhlia jääkiekon maailmanmestaruutta?
25.04.2012Espoo ei rakentajaa ilahduta
02.04.2012Rajua kuntarakenne-rokkia Uudellamaalla
16.03.2012Messin massit ja Elorannan ehdotus
11.03.2012Joustavuus, johdettavuus, vaikuttavuus - uudistetut kriteerit kuntauudistukselle
08.03.2012Espoon viimeiset kuntavaalit?
02.03.2012Miljoona ihmistä, yksi tontti (eli pääkaupunkiseudun maankäytön tulevaisuus)
25.02.2012Kuntauudistuksessa huomio hallinnon vastuullisuuteen
05.02.2012Alueelliset erot tunnistettava kuntauudistuksessa