Espoo tarvitsee talousosaajia

22.10.2012

Kaiken olennaisen Espoon hiemankin pidemmän aikavälin taloustilanteesta sanoo seuraava huomio tarkastuslautakunnan lausunnosta 29.8.2012 (kaupungin talousarvion seurantaraporttia I koskien): ”[vuosikate] alittaa noin 60 milj. eurolla kaupungin pitkän tähtäimen tavoitetason (170 - 180 milj. euroa).” Suomeksi sanottuna Espoon investointitarpeet ovat merkittävästi korkeammalla tasolla kuin kaupungin tulorahoitus pystyy kattamaan. Näin on ollut lähes koko 2000-luvun, myös lihavan kasvun vuosina.

Espoolaisille saattaa tulla yllätyksenä myös kaupungin taloudelliseen tilaan nähden todella mittavat investointisuunnitelmat. Espoolla on vuosina 2013 - 2015 edessään 1,5 miljardin euron jo suurelta osin käynnistetty investointiohjelma. Espoon vuoden 2012 talousarvion mukaan pelkästään Tapiolan, Otaniemen ja Keilaniemen alueelle ollaan lähivuosina investoimassa noin viisi miljardia euroa julkista ja yksityistä rahaa. Kun Espoon talousarvio on luokkaa 1,2 miljardia euroa, jokainen ymmärtää, että kyse on kaupungin voimavaroihin nähden megaluokan hankkeista.

Samalla Espoon kaupunkirakenne on muuttumassa radikaalilla tavalla niin väestön kuin infrastruktuurin osalta. Metro ja sen rahoittamiseen liittyvät asuin- ja toimitilaratkaisut tulevat muuttamaan Espoon kaupunkikuvaa suuresti. Kasvavan syntyvyyden ja sisäänmuuton myötä Espoo tarvitsee myös mittavia investointeja uusiin asuinalueisiin, päiväkoteihin, kouluihin ja niihin liittyvään infrastruktuuriin ja palveluihin. Samalla tarvitaan suuria satsauksia elämänkaaren toiseen päähän, eli ikääntyvän väestön palveluihin.

Viime valtuustokaudella Espoon talouden pelastusohjelma on keskittynyt lähinnä menokehityksen jäädyttämiseen. Tarkastuslautakunnan lausunnon 29.8.2012 mukaan tässä ei kuitenkaan ole onnistuttu kovinkaan hyvin, ja kulut ovat olleet kymmeniä miljoonia arvioituja suurempia.

Huolestuttavinta Espoon kulukehityksessä on kuitenkin ollut se, että kulujen vuosittainen kasvuprosentti on ollut erittäin kova, vuosina 2010-11 noin seitsemän prosentin luokkaa. Espoo ei siis tahtotilastaan huolimatta ole pystynyt hillitsemään kulujen nopeaa kasvua. Tämä voi jatkossakin olla haasteellista, koska kaupungin infrainvestointeihin liittyvät rakentamis- ja kunnossapitopalvelujen kulujen kasvu selittävät jo nyt leijonan osan Espoon toimintakulujen kasvusta.

Vaikka itse kaupungin asukaskohtainen velkamäärä on suhteellisen alhainen, Espoo on konsernilainat mukaan lukien jo nyt yksi Suomen velkaisimpia kuntia. Nykyisellä kulu- ja investointitasolla Espoo on itse asiassa vuosikymmenen loppuun mennessä hyvinkin Suomen velkaisin kunta.

Espoossa onkin viimeistään nyt herättävä todellisuuteen! Eurooppa elää keskellä toisen maailmansodan jälkeistä syvintä taloudellista kriisiään ja se tuntuu myös Espoossa. Kriisi on jo nyt kestänyt viisi vuotta ja Suomen Pankin pääjohtajan arviot kasvu-uralle palaamisesta ovat luokkaa vielä viisi kriisivuotta lisää. Lienee selvää, että Espoon, kuten koko Suomen talous on suuresti riippuvainen maailmantalouden heilahteluista. Mainittakoon, että ensimmäisenä kriisivuotena 2008 Espoon investointien tulorahoitusprosentti sukelsi saman tien maan suurten kaupunkien alhaisimmaksi noin 30 prosentin tasolle.

Kaupungin taloutta ovat pitkälti pitäneet pystyssä espoolaisten tilittämät verotulot, joihin ei kriisivuosista huolimatta onneksi ole tullut suurempaa notkahdusta. Verotulojen kasvu on kuitenkin pysähtynyt. Tämän syksyn yt-ilmoitusten määrään peilaamalla voidaan myös olettaa, että heikentyvät näkymät työmarkkinoilla tulevat kääntämään kaupungin verotulot laskuun ja toisaalta lisäämään erinäisiä kuluja. Varautumistoimenpiteisiin on siis syytä jo yksin tällä perusteella.

Näin kuntavaalien alla espoolaisten äänestäjien onkin syytä ymmärtää, että perinteisesti varakkaaksi kunnaksi mielletyllä Espoolla on edessään megaluokan rakenteellinen ja taloudellinen muutos- ja kuluhaaste 2010-luvulla. Miten tasapainottaa kaupungin kasvavat menot ja yhä pienenevät taloudelliset resurssit? Miten varmistaa, että kaupungilla on taloudellisia voimavaroja myös jatkossa?

Tulevaan valtuuston onkin valittava espoolaisia, jotka ymmärtävät vastuullisen ja järkevän taloudenpidon ja kehittyvän yrityselämän edellytysten päälle. Nyt ei todellakaan ole aika luvata kuntalaisille yhdeksää hyvää ja kymmentä kaunista ja rahoittaa ne menolisäyksillä. Päinvastoin, taloudellisia varautumis- ja sopeuttamistoimenpiteitä tarvitaan jo nyt. Mikäli näissä ei päästä tulevalla valtuustokaudella ripeästi eteenpäin, tulevat samat asiat joka tapauksessa eteemme uudestaan, mutta monta suuruusluokkaa haasteellisempina.

Uusi Suomi - Puheenvuoro 22.10.2012

24.03.2023Katujengit voidaan vielä torjua
06.03.2023Talous luo vaurautta ja toivoa, kirjoitus Länsiväylässä 4.3.2023
23.01.2023Työrauha takaisin kouluihin, kirjoitus Länsiväylässä 21.1.2023
12.12.2022Ei turvallisuutta ilman toimivaa taloutta, kirjoitus Länsiväylässä 10.12.2022
30.11.2022Pitääkö valtion maksaa kaikki laskut?, kirjoitus Länsiväylässä 30.11.2022
30.10.2022Ehdolla eduskuntaan!
15.01.2021Heipat Espoon valtuusto, kohti uusia uria
07.04.2020Tervetuloa kriisiajan etäkouluun, kirjoitus Länsiväylässä 5.4.2020
22.08.2018Tervetuloa digiajan kouluun, kirjoitus Länsiväylässä 18.8.2018
30.05.2018Espoo ei ole saari, kirjoitus Länsiväylässä 26.5.2018
15.02.2018Romahtaako Espoon kouluverkko?, kirjoitus Länsiväylässä 10.2.2018
12.09.2017Espoon uusi strategia on kaikkien aikojen lapsimyönteisin, valtuustopuheenvuoro 12.9.2017
24.11.2016Tonttitarjontaa on parannettava, valtuustopuheenvuoro 31.10.2016
13.09.2016Veronkorotus ei pelasta Espoota vanhoihin kaavoihin kangistumiselta, valtuustopuheenvuoro 12.9.2016
14.06.2016Raidejokeri on investointi tulevaan, valtuustopuheenvuoro 13.6.2016
25.04.2016Homekoulut kuntoon ja johtamisjärjestelmä samalla!, valtuustopuheenvuoro 25.4.2016
16.02.2016Valinnanvapaudesta varhaiskasvatuksen Espoon-malli, valtuustopuheenvuoro 15.2.2016
15.01.2016Perustuslaista on tullut valtapolitiikan peliväline, HS Mielipide 15.1.2016
03.12.2015Espoon talousarvio 2016 ja TATU, valtuustopuheenvuoro 2.12.2015
10.11.2015Espoo tarvitsee aktiivista ja rohkeaa maapolitiikkaa, valtuustopuheenvuoro 9.11.2015
08.06.2015Lastensuojelusijoitukset laskuun, varhaisen tuen malli puree, valtuustopuheenvuoro 08.06.2014
18.05.2015Ydinpalvelut edellä säästöihin, valtuustopuheenvuoro 18.5.2015
14.04.2015Espoo hankkii taulutietokoneet koululaisille
14.04.2015Aputoimintojen siirto HUS:lle ja yksityisten toimijoiden kustannusten selvittämättä jättäminen
10.04.2015Suomi vuonna nolla, Länsiväylä 8.4.2015
26.01.2015Satamakiistassa on unohtunut laki ja kohtuus, Länsiväylä 24.1.2015
04.12.2014Velkaa ja veroprosentteja, valtuustopuheenvuoro 3.12.2014
18.11.2014Laki ja kaupungintalon suojelu, valtuustopuheenvuoro 17.11.2014
22.10.2014Kyllä kaksikielisille kouluille!, valtuustopuheenvuoro 20.10.2014
30.09.2014Metro-Espoosta (väkisinkin) urbaani kaupunkiympäristö, valtuustopuheenvuoro 29.9.2014
30.09.2014Lisää pientalotontteja luontoarvot huomioiden, valtuustopuheenvuoro 29.9.2014
09.09.2014Espoon taloustilanne on vakava, valtuustopuheenvuoro 8.9.2014
20.08.2014Veneyrittäjä selätti Goljatin, Länsiväylä 20.8.2014
06.08.2014Kansanhupi on kaukana Ukrainan tapahtumista, Länsiväylä 23.7.2014
10.06.2014Lisää tontteja ja koteja espoolaisperheille, valtuustopuheenvuoro 09.06.2014
24.03.2014Talous tasapainoon, valtuustopuheenvuoro 24.3.2014
28.01.2014Loukon asema, valtuustopuheenvuoro 27.1.2014
10.12.2013Kohti perhetyön palveluiden Espoon-mallia, valtuustopuheenvuoro 9.12.2013
10.12.2013PISA, Suomi ja globalisaatio
19.11.2013Titanic ja veronkorotusten tie, valtuustopuheenvuoro 18.11.2013
23.10.2013Koko kylä kasvattaa ja välittää, valtuustopuheenvuoro 21.10.2013
14.10.2013Tarvitsemme nyt arjen laajaa demokratiaa, HS 13.10.2013
10.09.2013Vahvempi ote Espoon talouteen, valtuustopuheenvuoro 9.9.2013
10.09.2013Espoon talous ei ole kestävällä pohjalla, valtuustopuheenvuoro 9.9.2013
18.07.2013Sellon laajentumista ei ole varaa tyriä, Länsiväylä 17.7.2013
14.06.2013Espoon strategiset valinnat? Valtuustopuheenvuoro 10.6.2013
13.05.2013Tonttipolitiikassa on tehtävä täyskäännös, HS Mielipide 7.5.2013
26.02.2013Valtuustopuheenvuoro 25.2.2013 tilinpäätöstä ja tonttipolitiikkaa koskien
13.02.201383 tonttia, 1545 hakijaa
29.01.2013Valtuustopuheenvuoro 28.1.2013 perhetyön palveluita koskien
22.10.2012Espoo tarvitsee talousosaajia
26.09.2012Onko Suomen rikoslaissa kidnappaajan mentävä aukko?
23.09.2012Vain demokraattisen päätöksentekoni ylitse
16.08.2012Euroänkyränä Frankfurtissa
27.07.2012Ilman euroa Eurooppa on voimaton
31.05.2012Huomenna on paremmin
22.05.2012Metropolikeskustelun aika
10.05.2012Vanhat saappaatkin elähdyttävät enemmän kuin Eurooppa-päivä
28.04.2012Saako Espoossa juhlia jääkiekon maailmanmestaruutta?
25.04.2012Espoo ei rakentajaa ilahduta
02.04.2012Rajua kuntarakenne-rokkia Uudellamaalla
16.03.2012Messin massit ja Elorannan ehdotus
11.03.2012Joustavuus, johdettavuus, vaikuttavuus - uudistetut kriteerit kuntauudistukselle
08.03.2012Espoon viimeiset kuntavaalit?
02.03.2012Miljoona ihmistä, yksi tontti (eli pääkaupunkiseudun maankäytön tulevaisuus)
25.02.2012Kuntauudistuksessa huomio hallinnon vastuullisuuteen
05.02.2012Alueelliset erot tunnistettava kuntauudistuksessa