PISA, Suomi ja globalisaatio

10.12.2013

Suomen kestävyysvajetekijä numero 1 ei ole suinkaan ikääntyminen tai eläkepommi, joihin keskitytään hallituksen rakennepaketissa. Suomen tärkein kestävyysvaje- tai kestävyysvahvuustekijä on koulutus ja se, miten tulevaisuudessa pystymme hyödyntämään koulutustamme ja osaamistamme työ- ja elinkeinoelämässä maailmanlaajuisesti. Tiedollinen ja taidollinen osaaminen on ainoa edes jotenkin pysyvä kilpailuetu erikoistumiseen ja työnjaon eriytymiseen perustuvilla globaaleilla markkinoilla.

Globaali kilpailu ja kulttuurinen ymmärtämättömyys

On turha tuudittautua pärjäämiseen Euroopan mittakaavassa. Kilpailu käydään globaaleilla markkinoilla ja enenevästi Aasian suunnassa, ja maailmanlaajuiset tilastot ovat myös Suomelle ainoa oikea referenssiryhmä. Samoista syistä opetusministerin työ on Suomen tärkeimpiä ministeriposteja pitkällä aikavälillä. Myös opetusministerin työhön vaadittavien osaamiskriteerien tulisi olla hallituksen tiukimpia.

Melkoista ymmärtämättömyyttä uutta globaalia pelikenttää kohtaan on ilmentänyt myös osoittelut itä-aasialaiskoululaisten ”hirveää arkea” kohtaan. Vuoden opiskelukokemuksella japanilaisesta lukiosta väitän, että itä-aasialaiskoululaisten pitkät päivät, preppauskurssit ja sosiaaliset paineet kertovat enemmän yhteiskunnan läpäisevistä kulttuurisista odotuksista sekä kilpailusta suurten työnhakijamäärien työmarkkinoilla kuin paikallisesta koulujärjestelmästä. Toisaalta on myös selvää, että pitkät koulupäivät eivät aina suoraan johda parempaan koulumenestykseen: itä-aasialaiseen koulutyöhön liittyy paljon tehottomuutta mm. suurien luokkakokojen ja pitkälti ulkoa opetteluun ja kirjalliseen ilmaisuun keskittyvän perinteisen opetusmallin takia.

Suomen PISA-tulosten huonontumista ei siis pidä peitellä Itä-Aasian nousulla: suomalaiskoululaisten osaaminen on laskussa kautta linjan ihan omasta syystämme riippumatta muiden maiden pisteistä. Toisaalta taitoerot Suomen ja Shanghain välillä ovat varmasti kurottavissa kiinni tehostamalla oppimista ihan normaalin suomalaisen työpäivän puitteissa.

Koulutus ei kannata?

Ehkä huolestuttavin piirre suomalaisessa PISA-keskustelussa on ollut oppilaiden ja heidän vanhempiensa syyttely yleisen ”laiskuus- ja välinpitämättömyys-ilmapiirin” luomisesta suomalaiseen koulumaailmaan. Ensinnäkin, olisi kovin kummallista, jos hyvä PISA-menestys selittyisi aina opettajilla ja opetustavoilla ja huonot PISA-tulokset laiskoilla oppilailla. Toiseksi, PISA-tulosten osalta puhumme 7-15 -vuotiaista eli peruskouluikäisistä lapsista, jotka ovat koko yhteiskunnan (lue: ei valtion, vaan meidän kaikkien) vastuulla myös asennekasvatuksen osalta.

Ajattelevatko lapsemme todella, että koulutus ei kannata? Tuskinpa. Eiköhän syitä todelliseen välinpitämättömyyteen koulunkäyntiä kohtaan olisi syytä ensin etsiä koulun kyvyistä vaatia ja motivoida oppilaitaan. Harvemmin kouluissa esim. kerrotaan, miksi jotain ainetta luetaan ja mihin siinä opittuja taitoja voidaan soveltaa; ehkä opettajat eivät yksinkertaisesti tiedä. Myöskään asioista jo varhain kiinnostuneiden oppilaiden oppimishalua ei saa tukahduttaa sillä, että opetussuunnitelman mukaan jotain asiaa saa opettaa vasta parin vuoden kuluttua, jos ollenkaan.

Paljon parjatut netissä roikkuminen ja telkun tuijottaminen voivat olla myös oppimiskokemuksia ja pohja uusille oppimistavoille: Don Quijotea voi tavata vaikka Twitter-viestein, jos tiiliskivi-kirja ei muutoin oikein innosta. Oppilaiden kanssa on keskusteltava myös niistä tunnetiloista, joita nyky-yhteiskunnan muutos, työelämän pirstaloituminen, työttömyys, ja toisaalta myös pysyvä työ ja taloudellinen menestys esim. pelimaailmassa tuovat mukanaan.

Kolmanneksi, suomalaiset vanhemmat tekevät kansainvälisesti vertaillen todella suuren työn opettaessaan perustaitoja lapsilleen jo ennen koulu-uran alkua ja sen aikana: lapset ovat ravittuja kouluun tulleessaan, heidän vanhempansa ovat keskimäärin maailman koulutetuimpia, lapsille luetaan ja heidän kotiinsa tulee maailman eniten sanoma- ja aikakauslehtiä, digitaalisuus opitaan jo äidinmaidossa ja melkein viimeistään 2-vuotiaana älypuhelimia ja tabletteja räpläillen, arvostus opettajia kohtaan on edelleen suurta. Voi hyvällä syyllä kysyä, missä muualla maailmassa lasten lähtökohdat koulu-uran aloittamiselle ovat näin hyvät?

Visio, suunta ja luottamus hyvinvointivaltioon

Vilkkaan PISA-keskustelun myötä on selvinnyt mm. se, että Suomen koulujärjestelmältä puuttuu kokonaan strateginen suunta siitä, mihin suomalaisella koulutuksella tulisi tähdätä. Aikoinaan tehty peruskoulu-uudistus toimii toki edelleen tärkeänä pohjana yhteiskunnalliselle tasa-arvolle kansallisvaltiotasolla ja leventää siten myös Suomen hartioita PISA-pisteiden keräämisessä. Globalisaation oloissa tarvitsemme kuitenkin lisäsatsauksia myös syvempään tietoon, soveltamiskykyihin, esiintymistaitoihin sekä rohkeaan uuden oppimiseen ja innovointiin. Maailma monimutkaistuu ja työnjako eriytyy; olisi yksinkertaisesti hölmöä kuvitella myyvänsä nanoteknologiaa globaaleille markkinoille ilman riittävän syvää ja osaamis- ja motivaatiotaustaltaan vahvaa koulutuspohjaa.

Kansalaisten luottamus hyvinvointivaltiota kohtaan on vahvasti sidoksissa Suomen koulumaailman pärjäämiskykyyn. Olemmeko valmiita hyväksymään tilanteen, jossa julkinen peruskoulutus vähitellen valuisi samalla tasolle kuin vaikkapa nykytasoinen julkinen perusterveydenhoito? Koska alamme kuulla vaatimuksia laajapohjaisesta koulujen yksityistämisestä? Monen mielestä koulutus onkin suomalaisen yhteiskunnan viimeinen aito hyvinvointilinnake. Tämä luottamus on koetuksella, mikäli Suomen koulujärjestelmä ei enää tuotakaan kilpailukykyistä työvoimaa maailman ja Suomen markkinoille. Samoin käy, jos yhteiskunnallisen ja sukupuolten väliseen tasa-arvoon sallitaan liian suuria repeämiä.

Koulutuksellinen tasa-arvo on ymmärrettävä oikein: kyse ei ole tasapäistämistä, vaan riittävästä tuesta heikoimmille ja myös lahjakkaiden oppilaiden huomioimisesta. Suomelta puuttuvat globaalissa kilpailussa yhä tärkeämpään asemaan nousevat syvä-osaamiseen tähtäävät ja siitä motivoituvat huippuoppilaat, koska sellaisia suomalainen koulujärjestelmä ei systemaattisesti tue eikä ilmeisesti ole myöskään halunnut tukea. Tällaiseen lahjakkuuksien haaskaamiseen Suomella ei enää ole varaa.

Mitä sitten tulisi tehdä?

Suomen koulujärjestelmässä kaivataan ainakin seuraavia muutoksia: 

1)      Opetuksen visio. Tarvitsemme selvän suunnan opetuspolitiikallemme nopeasti muuttuvan yhteiskunnan ja teknologian sekä globaalin kilpailun olosuhteissa. Kyllä koulutukselliselle tasa-arvolle, mutta kyllä myös lahjakkuuksien tukemiselle.

2)      Vastuunotto. Rationaalinen vanhempi ymmärtää, että koulutus on monimutkaistuvassa ja työnjaoltaan eriytyvässä maailmassa tärkein mahdollinen satsaus lapsen tulevaisuuteen. Opettajille lisää valtaa päättää opetustavoista, mutta myös lisää tulosvastuuta. Oppilailta on vaadittava enemmän, mutta nykymaailman kontekstissa mm. teknologian käyttöön liittyen.

3)      Teknologia käyttöön. Opetustoimen teknologia-epätietoisuus ja -kielteisyys on muutettava nopeaksi omaksumiskyvyksi ja teknologia-myönteisyydeksi, joka tukee oppilaiden oppimiskykyjä myös koulun ulkopuolella.

4)      Oppilaiden motivointi. Yksilöä on tuettava kaikkine heikkouksineen ja lahjoineen. Oppilaille on selitettävä, miksi tiettyjä asioita opiskellaan ja mihin niitä voidaan soveltaa. On myös kerrottava, miten nyky-yhteiskunta toimii, mitä muutoshaasteita siihen liittyy ja miten opetuksen visio aikoo tuottaa taitoja näiden haasteiden taklaamiseksi.

5)      Opettajien koulutusta päivitettävä. Miten tulevaisuuden opettaja osaa toimia uuden strategian mukaisesti, ottaa uuden teknologian käyttöön ja motivoida oppilaitaan kertomalla mihin oppeja voi soveltaa? Vaatimukset ovat kovia, mutta niiden takia opettajia myös arvostetaan korkealle.

6)      Lisää valinnaisuutta. Peruskoulun on edelleen tuotettava perustaitoja laaja-alaisesti ja valinnaisten aineiden on tuettava niitä. Oppiaineet jaetaan lukiossa valinnaisiin peruskoreihin, joissa ne yhdistyvät toisiaan tukevalla ja loogisella tavalla.

7)      Lisää oppimispolkuja lahjakkaille. Lahjakkuudesta ja motivoituneisuudesta tulee palkita eikä rangaista. Kouluihin perustetaan omat tasoryhmät tai luokat oppilaille, jotka haluavat edetä opetuksessa normaalia nopeammin.

Vaikka uusi opetusministerimme ei A-Talkin tv-keskustelun 5.12.2013 perusteella oikein vielä tuntunut olevan kartalla suomalaisen koulumaailman strategisesta suunnasta ja tarvittavista toimenpiteistä, yhdestä ministerin tokaisusta olen sentään samaa mieltä: ”Kyllä me joudumme myöntämään, että se koulu, jota me olemme itse käyneet, ei voi enää olla se malli, jolla tulevaisuudessa koulua käydään.”

24.03.2023Katujengit voidaan vielä torjua
06.03.2023Talous luo vaurautta ja toivoa, kirjoitus Länsiväylässä 4.3.2023
23.01.2023Työrauha takaisin kouluihin, kirjoitus Länsiväylässä 21.1.2023
12.12.2022Ei turvallisuutta ilman toimivaa taloutta, kirjoitus Länsiväylässä 10.12.2022
30.11.2022Pitääkö valtion maksaa kaikki laskut?, kirjoitus Länsiväylässä 30.11.2022
30.10.2022Ehdolla eduskuntaan!
15.01.2021Heipat Espoon valtuusto, kohti uusia uria
07.04.2020Tervetuloa kriisiajan etäkouluun, kirjoitus Länsiväylässä 5.4.2020
22.08.2018Tervetuloa digiajan kouluun, kirjoitus Länsiväylässä 18.8.2018
30.05.2018Espoo ei ole saari, kirjoitus Länsiväylässä 26.5.2018
15.02.2018Romahtaako Espoon kouluverkko?, kirjoitus Länsiväylässä 10.2.2018
12.09.2017Espoon uusi strategia on kaikkien aikojen lapsimyönteisin, valtuustopuheenvuoro 12.9.2017
24.11.2016Tonttitarjontaa on parannettava, valtuustopuheenvuoro 31.10.2016
13.09.2016Veronkorotus ei pelasta Espoota vanhoihin kaavoihin kangistumiselta, valtuustopuheenvuoro 12.9.2016
14.06.2016Raidejokeri on investointi tulevaan, valtuustopuheenvuoro 13.6.2016
25.04.2016Homekoulut kuntoon ja johtamisjärjestelmä samalla!, valtuustopuheenvuoro 25.4.2016
16.02.2016Valinnanvapaudesta varhaiskasvatuksen Espoon-malli, valtuustopuheenvuoro 15.2.2016
15.01.2016Perustuslaista on tullut valtapolitiikan peliväline, HS Mielipide 15.1.2016
03.12.2015Espoon talousarvio 2016 ja TATU, valtuustopuheenvuoro 2.12.2015
10.11.2015Espoo tarvitsee aktiivista ja rohkeaa maapolitiikkaa, valtuustopuheenvuoro 9.11.2015
08.06.2015Lastensuojelusijoitukset laskuun, varhaisen tuen malli puree, valtuustopuheenvuoro 08.06.2014
18.05.2015Ydinpalvelut edellä säästöihin, valtuustopuheenvuoro 18.5.2015
14.04.2015Espoo hankkii taulutietokoneet koululaisille
14.04.2015Aputoimintojen siirto HUS:lle ja yksityisten toimijoiden kustannusten selvittämättä jättäminen
10.04.2015Suomi vuonna nolla, Länsiväylä 8.4.2015
26.01.2015Satamakiistassa on unohtunut laki ja kohtuus, Länsiväylä 24.1.2015
04.12.2014Velkaa ja veroprosentteja, valtuustopuheenvuoro 3.12.2014
18.11.2014Laki ja kaupungintalon suojelu, valtuustopuheenvuoro 17.11.2014
22.10.2014Kyllä kaksikielisille kouluille!, valtuustopuheenvuoro 20.10.2014
30.09.2014Metro-Espoosta (väkisinkin) urbaani kaupunkiympäristö, valtuustopuheenvuoro 29.9.2014
30.09.2014Lisää pientalotontteja luontoarvot huomioiden, valtuustopuheenvuoro 29.9.2014
09.09.2014Espoon taloustilanne on vakava, valtuustopuheenvuoro 8.9.2014
20.08.2014Veneyrittäjä selätti Goljatin, Länsiväylä 20.8.2014
06.08.2014Kansanhupi on kaukana Ukrainan tapahtumista, Länsiväylä 23.7.2014
10.06.2014Lisää tontteja ja koteja espoolaisperheille, valtuustopuheenvuoro 09.06.2014
24.03.2014Talous tasapainoon, valtuustopuheenvuoro 24.3.2014
28.01.2014Loukon asema, valtuustopuheenvuoro 27.1.2014
10.12.2013Kohti perhetyön palveluiden Espoon-mallia, valtuustopuheenvuoro 9.12.2013
10.12.2013PISA, Suomi ja globalisaatio
19.11.2013Titanic ja veronkorotusten tie, valtuustopuheenvuoro 18.11.2013
23.10.2013Koko kylä kasvattaa ja välittää, valtuustopuheenvuoro 21.10.2013
14.10.2013Tarvitsemme nyt arjen laajaa demokratiaa, HS 13.10.2013
10.09.2013Vahvempi ote Espoon talouteen, valtuustopuheenvuoro 9.9.2013
10.09.2013Espoon talous ei ole kestävällä pohjalla, valtuustopuheenvuoro 9.9.2013
18.07.2013Sellon laajentumista ei ole varaa tyriä, Länsiväylä 17.7.2013
14.06.2013Espoon strategiset valinnat? Valtuustopuheenvuoro 10.6.2013
13.05.2013Tonttipolitiikassa on tehtävä täyskäännös, HS Mielipide 7.5.2013
26.02.2013Valtuustopuheenvuoro 25.2.2013 tilinpäätöstä ja tonttipolitiikkaa koskien
13.02.201383 tonttia, 1545 hakijaa
29.01.2013Valtuustopuheenvuoro 28.1.2013 perhetyön palveluita koskien
22.10.2012Espoo tarvitsee talousosaajia
26.09.2012Onko Suomen rikoslaissa kidnappaajan mentävä aukko?
23.09.2012Vain demokraattisen päätöksentekoni ylitse
16.08.2012Euroänkyränä Frankfurtissa
27.07.2012Ilman euroa Eurooppa on voimaton
31.05.2012Huomenna on paremmin
22.05.2012Metropolikeskustelun aika
10.05.2012Vanhat saappaatkin elähdyttävät enemmän kuin Eurooppa-päivä
28.04.2012Saako Espoossa juhlia jääkiekon maailmanmestaruutta?
25.04.2012Espoo ei rakentajaa ilahduta
02.04.2012Rajua kuntarakenne-rokkia Uudellamaalla
16.03.2012Messin massit ja Elorannan ehdotus
11.03.2012Joustavuus, johdettavuus, vaikuttavuus - uudistetut kriteerit kuntauudistukselle
08.03.2012Espoon viimeiset kuntavaalit?
02.03.2012Miljoona ihmistä, yksi tontti (eli pääkaupunkiseudun maankäytön tulevaisuus)
25.02.2012Kuntauudistuksessa huomio hallinnon vastuullisuuteen
05.02.2012Alueelliset erot tunnistettava kuntauudistuksessa