Satamakiistassa on unohtunut laki ja kohtuus, Länsiväylä 24.1.201526.01.2015 Espoon kaupunki on muuttanut Suomenojan satama-alueen yleiseksi liikennealueeksi. Päätös ja sen seuraukset eivät kestä päivänvaloa. Ensinnäkin, satama-alue on mainittu nimenomaisena poikkeuksena tieliikennelain soveltamisalaan. Lainsäätäjä on selvästi olettanut, että satamatoimintoja harjoittava taho ymmärtää ohjata alueen käyttöä jo alueella kulkevien turvallisuuden takia. Toiseksi, Espoon päätös on satamassa toimivien intressien vastainen. Tieliikennelain perusteella yksinomaan satama-alueella käytettävää ajoneuvoa tai venetraileria ei esimerkiksi tarvitse rekisteröidä eikä sille tarvita myöskään erikoiskuljetuslupaa. Sataman muuttaminen tieksi näkyy siis suoraan myös lisäkuluina veneilijöiden ja satamayrittäjien laskuissa. Kolmanneksi, Espoon päätös loukkaa myös hallintolaissa ilmaistuja suhteellisuus-, tasapuolisuus- ja palveluperiaatteita. Lienee selvää, että pääasiallisesti veneiden säilyttämiseen tarkoitetun satama-alueen muuttaminen yleiseksi tieksi virkamiesjohdon viittaamien kahvila- ja muiden palvelujen takia ei täytä suhteellisuusperiaatteen mukaisia vaatimuksia. Päätös on kyseenalainen myös hallintolain mukaisen tasapuolisen kohtelun vaatimuksen näkökulmasta: veneyrittäjä Carbone on ilmeisesti Suomenojan satama-alueella toimivista ainoa, joka käyttää veneiden nostotoiminnassa nosturikuorma-autoa. Hyvää hallintoa ei ole myöskään se, että satamassa toimivien yrittäjien ja veneenomistajien velvollisuuksia merkittävällä tavalla muuttavista toimenpiteistä ei tiedotettu. Mikä sitten olisi hyvää tai ainakin parempaa hallintoa? Se, että Espoo purkaa päätöksensä ennen kuin siitä aiheutuu alueella toimiville vahinkoja ja selkeästi osoittaa sataman omaksi alueekseen siten, että lainsäätäjän tarkoitus satama-alueiden asianmukaisesta toiminnasta toteutuu. Kai Lintunen kaupunginvaltuutettu (kok.) lakimies |