Espoo hankkii taulutietokoneet koululaisille14.04.2015 Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut, joskus valtuusaloitteisiin annettuja vastauksia on niiden vaikeaselkoisuuden vuoksi pakko lukea median silmälasien kautta. Lukemalla sivistystoimen johtajan ja opetus- ja varhaislautakunnan lausunnoista koottu vastaus koululaisten tablettihankintaa koskevaan valtuustoaloitteiseeni ei nimittäin käy selville, onko Espoo nyt systemaattisesti etenemässä koululaisten tablettien hankinnassa vai ei, vai onko kyse lähinnä yleissuunnittelusta ja yksittäisistä yleisistä kehittämistoimenpiteistä, vai mistä oikein on kysymys? Hesarin nettisivut (http://www.hs.fi/kaupunki/a1305944521204) kertovat kuitenkin suoraan, että Espoo ostaa kaikille koululaisille tabletit – 12.000 laitetta, hinta kuusi miljoonaa. Koska Espoo ei ilmeisesti ole vaatinut juttuun mitään oikaisua, täytynee siis luottaa Hesarin uutiseen. Jos Hesarin uutinen pitää siis paikkansa, onnittelen Espoon kaupunkia erinomaisesta päätöksestä! Espoo valmistautuu askeleittain taulutietokoneiden hankintaan koululaisille vuodesta 2016 eteenpäin. Tablettihankinnassa on kyse ei enempää tai vähempää kuin siitä, ovatko koululaisemme taidoiltaan ja oppimiskyvyiltään osa digitalisoituvaa maailmaa ja toimintaympäristöä vai eivät. Siirros laskutikkujen ja liitutaulujen maailmasta kohti funktio-laskimia ja internet-pohjaisia oppimispalveluita on ollut huikean nopeaa jo tähän mennessä. Muutoksen nopeus on vain kiihtyvää, ja tulevaisuudessa näemme vielä päivän, kun koululainen ei suinkaan kanna repussaan kymmentä kiloa fyysisiä koulukirjoja, kuten allekirjoittanut aikoinaan, vaan yhden 100 gramman painoisen taulutietokoneen, jolla on rajaton pääsy maailman tietovarastoihin. Myös se, miten oppiminen näissä uusissa digitaalisissa ympäristöissä tapahtuu, on murroksessa. Aloitteeseen saadussa vastauksessa on perinteiseen malliin ja valtiotason ohjaamiseen tukeutuen painotettu opettajien osaamista lähtökohtana oppilaiden toiminnalle. Itse uskon, että tulevaisuus on enemmän opitaan tekemällä (tai learning by doing) -tyyppinen. Opitaan tekemällä sen sijaan, että kouluttaudutaan vuosikausia nopeasti vanheneviin teknologioihin. Opitaan perustaidot keskitetysti, mutta annetaan mahdollisuuksia edetä nopeastikin omilla henkilökohtaisilla oppimispoluilla. Tiedän, että monen valtuutetun mielestä tällainen rönsyilevä ja osittain hallitsematon digitaalinen tulevaisuus on jopa niin pelottava, että mitään tabletteja ei heidän mielestään koululaisille tulisi ylipäätään hankkia. Heille haluan todeta, että mikään ei ole pelottavampaa kuin ottaa lapsiltamme pois tämä huikea etuoikeus kurkottaa koko maailmaan ja sen tietoon yli erilaisten rajojen. Kiitos. |