Loukon asema, valtuustopuheenvuoro 27.1.2014

28.01.2014

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut

Ylpeilemme Suomessa usein tutkimuksilla, joiden mukaan korruptio Suomessa on kansainvälisesti vertaillen vähäistä. Tänään olemme kuitenkin Espoon valtuustossa käsittelemässä Espoon keskeisen virkamiehen lainvoimaista lahjusrikkomustuomiota ja sen seurauksia. Tunnelma on kuin oikeussalissa – hyvä niin.

Asia on vakava. Käräjäoikeuden ja hovioikeuden tuomioissa selostetulla tavalla teknisen toimen johtajan suhteet elinkeinoelämään ovat olleet erittäin pitkäaikaiset ja läheiset, ja niihin on sisältynyt etuuksien antamista. On selvää, että tämä vaikuttaa negatiivisesti kuntalaisten luottamukseen viranomaistoimintaa ja sen tasapuolisuutta kohtaan.

Varsinainen tuomio, 60 päiväsakkoa, on asiassa jo annettu. Toivon, että keskitymme siis itse valtuustoasiaan, työ-/virkamiesoikeudellisen seuraamuksen määräämiseen. Myös sen tulee perustua lainmukaisiin edellytyksiin.

Virkarikosten viraltapanomääräyksistä on omat säännöksensä rikoslaissa. Myös laissa kunnallisista viranhaltijoista (KVhL) (304/2003) säädetään erilaisista seuraamuksista lainmukaisten velvoitteiden noudattamatta jättämisestä.

Ihmettelen Kunnallisen työmarkkinalaitoksen lausunnon 16.12.2013 yleisluonteisuutta. Lausunnossa ei esim. ole otettu kantaa siihen, mikä on rikoslain viraltapano-säännösten suhde KVhL:ään. Lahjusrikkomuksen yhteydessähän ei mainita viraltapanoa lainkaan edes potentiaalisena seurauksena toisin kuin esim. lahjuksen ottamisrikoksen yhteydessä.

Eikö lainsäätäjä siis katso yleistä luottamusta viranomaistoimintaan samalla tavoin suojattavaksi oikeusintressiksi kuin lahjuksen ottamisrikoksen kriminalisointia?

Tässä erossa lieneekin kyse siitä, että yksittäisen rikoksentekijän näkökulmasta lahjuksen ottamisrikos liittyy aina johonkin tosiasialliseen toimintaan, kun taas lahjusrikkomukseen riittää, että menettely potentiaalisesti heikentää demokraattisen yhteiskunnan luottamusta päätöksenteon asianmukaisuuteen. Tällaisen arvioinnin tekeminen voi yksittäistapauksessa olla vaikeaa rikoksesta syytetyn syyttömyysolettama ja laillisuusperiaate huomioon ottaen.

Johtavalta kunnan virkamieheltä pitää kuitenkin voida odottaa toiminnassaan myös jälkimmäiseen liittyvien olosuhteiden jatkuvaa arviointia.

Lisäksi on huomattava hovioikeuden lähtökohta matkamääräysten rooliin asiassa: hovioikeuden mukaanhan tilannetta arvioitaessa merkitystä ei ole sillä seikalla, olisiko kaupunki maksanut Loukon puolison matkakuluja, jos sitä olisi pyydetty, vaan ”arviointi on suoritettava sillä perusteella, onko ulkopuolinen taho tosiasiassa maksanut Loukon puolison kustannuksia” (Helsingin hovioikeuden tuomio 7.6.2013, diaarinro R 11/2264, s.16). Luen ratkaisua niin että kaupungin olisi tullut jo alun perin kustantaa myös Loukon puolison kulut, jotta toiminta ei olisi ollut omiaan vaarantamaan kuntalaisten luottamusta viranomaistoimintaa kohtaan.

Mikä sitten on se oikeudenmukainen ja kuntalaisten luottamuksen palauttava työ-/virkamiesoikeudellisen seuraamus, joka tässä tulee kyseeseen? Onko asiassa painava tai erittäin painava syy päättää teknisen toimen johtajan virkasuhde ilman varoitusta? Vai tulisiko asiassa antaa varoitus, jota teknisen toimen johtajalle ei siis vastaavasta aiemmin ole annettu?

KVhL:n mukaan virkasuhteen irtisanominen ilman varoitusta vaatii niin vakavaa virkasuhteeseen liittyvää rikkomusta, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää virkasuhteen jatkamista. Kunnallisen työmarkkinalaitoksen lausunnon 16.12.2013 mukaan tällaiset perusteet olisivat olemassa, vaikka näitä perusteita ja oikeuskäytännön mukaisia olosuhteita ei ole lausunnossa millään tavalla tuotu esille tai yksilöity.

Omasta mielestäni valtuusto ei ole saanut riittävää selvitystä näiden oikeudellisten perusteiden soveltamisesta tässä tapauksessa. Tätä kuvastaa myös Vihreiden valtuutettu Rahkosen jättämä muutosesitys, jossa ehdotetaan sekä varoituksen antamista että siirtoa muihin tehtäviin – tämä on kuitenkin mitä todennäköisimmin lainvastaista, koska varoituksen tehtävänä on toimia nimenomaan mahdollisuutena korjata menettely kyseisessä tehtävässä.

Siksi Espoon valtuuston kannattaa myös pohtia mahdollisuutta palauttaa asia uudelleen valmisteluun oikeudellisen arvioinnin asianmukaiseksi suorittamiseksi.

Kiitos.

24.03.2023Katujengit voidaan vielä torjua
06.03.2023Talous luo vaurautta ja toivoa, kirjoitus Länsiväylässä 4.3.2023
23.01.2023Työrauha takaisin kouluihin, kirjoitus Länsiväylässä 21.1.2023
12.12.2022Ei turvallisuutta ilman toimivaa taloutta, kirjoitus Länsiväylässä 10.12.2022
30.11.2022Pitääkö valtion maksaa kaikki laskut?, kirjoitus Länsiväylässä 30.11.2022
30.10.2022Ehdolla eduskuntaan!
15.01.2021Heipat Espoon valtuusto, kohti uusia uria
07.04.2020Tervetuloa kriisiajan etäkouluun, kirjoitus Länsiväylässä 5.4.2020
22.08.2018Tervetuloa digiajan kouluun, kirjoitus Länsiväylässä 18.8.2018
30.05.2018Espoo ei ole saari, kirjoitus Länsiväylässä 26.5.2018
15.02.2018Romahtaako Espoon kouluverkko?, kirjoitus Länsiväylässä 10.2.2018
12.09.2017Espoon uusi strategia on kaikkien aikojen lapsimyönteisin, valtuustopuheenvuoro 12.9.2017
24.11.2016Tonttitarjontaa on parannettava, valtuustopuheenvuoro 31.10.2016
13.09.2016Veronkorotus ei pelasta Espoota vanhoihin kaavoihin kangistumiselta, valtuustopuheenvuoro 12.9.2016
14.06.2016Raidejokeri on investointi tulevaan, valtuustopuheenvuoro 13.6.2016
25.04.2016Homekoulut kuntoon ja johtamisjärjestelmä samalla!, valtuustopuheenvuoro 25.4.2016
16.02.2016Valinnanvapaudesta varhaiskasvatuksen Espoon-malli, valtuustopuheenvuoro 15.2.2016
15.01.2016Perustuslaista on tullut valtapolitiikan peliväline, HS Mielipide 15.1.2016
03.12.2015Espoon talousarvio 2016 ja TATU, valtuustopuheenvuoro 2.12.2015
10.11.2015Espoo tarvitsee aktiivista ja rohkeaa maapolitiikkaa, valtuustopuheenvuoro 9.11.2015
08.06.2015Lastensuojelusijoitukset laskuun, varhaisen tuen malli puree, valtuustopuheenvuoro 08.06.2014
18.05.2015Ydinpalvelut edellä säästöihin, valtuustopuheenvuoro 18.5.2015
14.04.2015Espoo hankkii taulutietokoneet koululaisille
14.04.2015Aputoimintojen siirto HUS:lle ja yksityisten toimijoiden kustannusten selvittämättä jättäminen
10.04.2015Suomi vuonna nolla, Länsiväylä 8.4.2015
26.01.2015Satamakiistassa on unohtunut laki ja kohtuus, Länsiväylä 24.1.2015
04.12.2014Velkaa ja veroprosentteja, valtuustopuheenvuoro 3.12.2014
18.11.2014Laki ja kaupungintalon suojelu, valtuustopuheenvuoro 17.11.2014
22.10.2014Kyllä kaksikielisille kouluille!, valtuustopuheenvuoro 20.10.2014
30.09.2014Metro-Espoosta (väkisinkin) urbaani kaupunkiympäristö, valtuustopuheenvuoro 29.9.2014
30.09.2014Lisää pientalotontteja luontoarvot huomioiden, valtuustopuheenvuoro 29.9.2014
09.09.2014Espoon taloustilanne on vakava, valtuustopuheenvuoro 8.9.2014
20.08.2014Veneyrittäjä selätti Goljatin, Länsiväylä 20.8.2014
06.08.2014Kansanhupi on kaukana Ukrainan tapahtumista, Länsiväylä 23.7.2014
10.06.2014Lisää tontteja ja koteja espoolaisperheille, valtuustopuheenvuoro 09.06.2014
24.03.2014Talous tasapainoon, valtuustopuheenvuoro 24.3.2014
28.01.2014Loukon asema, valtuustopuheenvuoro 27.1.2014
10.12.2013Kohti perhetyön palveluiden Espoon-mallia, valtuustopuheenvuoro 9.12.2013
10.12.2013PISA, Suomi ja globalisaatio
19.11.2013Titanic ja veronkorotusten tie, valtuustopuheenvuoro 18.11.2013
23.10.2013Koko kylä kasvattaa ja välittää, valtuustopuheenvuoro 21.10.2013
14.10.2013Tarvitsemme nyt arjen laajaa demokratiaa, HS 13.10.2013
10.09.2013Vahvempi ote Espoon talouteen, valtuustopuheenvuoro 9.9.2013
10.09.2013Espoon talous ei ole kestävällä pohjalla, valtuustopuheenvuoro 9.9.2013
18.07.2013Sellon laajentumista ei ole varaa tyriä, Länsiväylä 17.7.2013
14.06.2013Espoon strategiset valinnat? Valtuustopuheenvuoro 10.6.2013
13.05.2013Tonttipolitiikassa on tehtävä täyskäännös, HS Mielipide 7.5.2013
26.02.2013Valtuustopuheenvuoro 25.2.2013 tilinpäätöstä ja tonttipolitiikkaa koskien
13.02.201383 tonttia, 1545 hakijaa
29.01.2013Valtuustopuheenvuoro 28.1.2013 perhetyön palveluita koskien
22.10.2012Espoo tarvitsee talousosaajia
26.09.2012Onko Suomen rikoslaissa kidnappaajan mentävä aukko?
23.09.2012Vain demokraattisen päätöksentekoni ylitse
16.08.2012Euroänkyränä Frankfurtissa
27.07.2012Ilman euroa Eurooppa on voimaton
31.05.2012Huomenna on paremmin
22.05.2012Metropolikeskustelun aika
10.05.2012Vanhat saappaatkin elähdyttävät enemmän kuin Eurooppa-päivä
28.04.2012Saako Espoossa juhlia jääkiekon maailmanmestaruutta?
25.04.2012Espoo ei rakentajaa ilahduta
02.04.2012Rajua kuntarakenne-rokkia Uudellamaalla
16.03.2012Messin massit ja Elorannan ehdotus
11.03.2012Joustavuus, johdettavuus, vaikuttavuus - uudistetut kriteerit kuntauudistukselle
08.03.2012Espoon viimeiset kuntavaalit?
02.03.2012Miljoona ihmistä, yksi tontti (eli pääkaupunkiseudun maankäytön tulevaisuus)
25.02.2012Kuntauudistuksessa huomio hallinnon vastuullisuuteen
05.02.2012Alueelliset erot tunnistettava kuntauudistuksessa