Rajua kuntarakenne-rokkia Uudellamaalla

02.04.2012

Kuntauudistuksen Uudenmaan aluekierroksella 21.3.2012 (http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/03_muut_asiakirjat/20120314Kuntau/name.jsp) tuli paljon uutta tietoa rakennetyöryhmän selvityksen taustoista. Taustathan ovat tärkeitä juuri siksi, että vain kuulemalla ja ymmärtämällä ne voimme tietää esitettyjen ratkaisujen todella perustuvan esitetyille kriteereille. Ei tarvinne kuin viitata episodiin varuskuntien lakkauttamispäätöksen ympärillä.

Kysymykseen siitä, liittyykö rakennetyöryhmän selvitykseen poliittista ohjausta, saatiin työryhmältä ei-vastaus: sen kuulemma ”näkee esityksen rajuudesta”. Tämä on mielenkiintoinen kommentti: harvemminhan sitä kuulee virkamiesten julkisesti arvioivan oman työnsä onnistumista sen sisällön ja seuraamusten rajuudella.

Samalla tilaisuudessa tuli kuitenkin esille mm. seuraavia poliittisesti värittyneitä näkökohtia:

Vaihtoehdottomuuden politiikka. Rakennetyöryhmä totesi, että heidän toimeksiantoonsa kuului vain ja ainoastaan annetun vahvan peruskuntamallin selvittäminen. Toimeksiantoon ei siis kuulunut vaikkapa parhaille käytännöille perustuvan rakenteen tarkastelu tai monen kunnan toivoma verkostomaisen yhteistyörakenteen selvittely.

Tämä vaihtoehdottomuuden politiikka tarkoittaa myös sitä, että valtion selvitysmieskierrokselle lähtevä kunta tulee saamaan vain yhdestä näkökulmasta toteutetun ja samalla hyvin paljon tuloksiltaan ennalta määrätyn selvityspaperin. Minkään muun vaihtoehtoisen rakennemallin hyödyistä ja haitoista eivät kuntalaiset tässä yhteydessä tule saamaan tietoa (elleivät sitten kunnat itse lähde tätä selvittämään).

Mistä sitten tiedämme, että esitetty malli todella on kuntien ja kuntalaisten kannalta paras mahdollinen? Kun pöydällä on vain ”tämä tai ei mitään”, on jokaisen kunnan syytä tarkoin harkita, onko todella kuntalaisten etu lähteä tähän tangoon.

Kielipolitiikka. Rakennetyöryhmä totesi, että joidenkin Uudenmaan alueiden osalta, esim. eteläistä Siuntiota koskien, esitys perustuu kielellisiin oikeuksiin perustuvaan arvioon.

Sosiaali- ja terveyspolitiikka. Rakennetyöryhmä totesi, että esityksellä yritetään nielaista myös tulevat SOTE-alueisiin liittyvät rakenneratkaisut. Ottaen huomioon, että mitään SOTE-kriteerejä ei julkisuudessa ole vielä esitetty, tällainenkin kuntarakenneselvityksen alaa tosiasiallisesti laajentava poliittinen näkökohta uudistukseen siis liittyy. Samalla kuulimme, että myös SOTE-esitys tulee nyt mitä ilmeisimmin perustumaan samaan peruskuntamalliin kuin kuntauudistus. (http://www.stm.fi/tiedotteet/tiedote/-/view/1739779#fi)

Demokraattisen päätöksenteon vahvistaminen. Vastuuministeri totesi, että päätöksenteon demokraattisen läpinäkyvyyden kannalta peruskunnat ovat parempia kuin seudulliset yhteistyöelimet. Voi kuitenkin kysyä, olisiko sittenkin järkevämpää tuoda suora demokratia seututasolle kuin rikkoa seuturakenteet kokonaan? Kuntavaalien yhteydessä voitaisiin hyvin valita vaaleilla myös alueen seutuvaltuutetut.

Lähidemokratiakysymysten sivuuttaminen. Lähidemokratiaan liittyvät kysymykset näyttäytyivät rakennetyöryhmän vastauksissa täysin toissijaisina. On ehkä vaikea luvata sellaista, jota ei voi pitää? Tämä on hyvin huolestuttavaa ottaen huomioon, että monelle kuntalaiselle juuri lähivaikuttamisessa tapahtuvat muutokset ovat niitä kaikkein merkityksellisimpiä.

Talouspolitiikka. Ehkä tuhdeimman annoksen politiikka löytää kuntauudistuksen perustelemisesta joskus tulevaisuudessa ehkä saatavilla säästöillä. Lienee selvää, että teolliset mittakaavaedut eivät yksinkertaisesti ole suoraan realisoitavissa hoitajien, opettajien ja muiden tekevien käsien suurelta osin toteuttamissa kuntapalveluissa. Nykytiedoilla tiedämme vain sen, että liitoksiin liittyy huomattavia yhdistymiskustannuksia. Senkin tiedämme, että ihmiset tuppaavat vanhenemaan oli kuntarakenne mikä tahansa. Säästösumutus saattaakin olla kuntauudistuksen suurin poliittinen silmänkääntötemppu.

Yhdyskuntapolitiikka. Ei tarvitse kuin katsoa Uudenmaan karttaa huomatakseen, että taajamatyyppiset kaupunkialueet ulottuvat alueella aina Järvenpäähän asti. Siksi esitys pääkaupunkiseudun ”ydinkuntien” ja ”kehyskuntien” erillisestä kuntaliitoksesta on jo itsessään vastoin selvityksen omia toiminnallisen alueen liitoskriteerejä. Tällekään päätökselle on vaikea keksiä juuri muita kuin poliittisia syitä. Tai sitten on vain todettava, että rakennetyöryhmän liitoskriteerit eivät pääkaupunkiseudulla toimi.

Kansainvälinen kilpailukykypolitiikka. Rakennetyöryhmä alleviivasi metropolialueen kansainvälisen kilpailukyvyn merkitystä ja nimenomaan siitä näkökulmasta, että liitos parantaisi alueen investointien houkuttelukykyä. Tätä voi verrata Elorannan ”Investointeja Suomeen”-ehdotukseen (http://www.tem.fi/files/32058/9_2012_netti.pdf): siinähän ei millään tavalla puututtu Helsingin alueen liitoskysymykseen erityisenä kilpailukykytekijänä. Jos seudun yhdistämisellä peruskuntamallin mukaisesti todella olisi merkittävä kansainvälinen kilpailukykyvaikutus, luulisi sen nyt tulleen listatuksi Elorannan ehdotuksessa.

Kuntauudistukseen liittyviä poliittisia näkökohtia siis riittää. Onkin melkoista virkamiestaituruutta, ellei näiden tulkitsemisessa rakenne-esitystä varten todella ole tarvittu minkäänlaista poliittista ohjausapua.

Summeeraten voi joka tapauksessa todeta, että kuntauudistuksen mainostamista täysin epäpoliittisena harjoituksena voi hyvin syin pitää vähintäänkin harhaanjohtavana markkinointina. Ehkä politiikalla alkaa nyky-Suomessa olla jo niin huono kaiku, että mieluummin viitataan vaikka haettuihinkin järkisyihin kuin siihen, että päätösten taustalla todella on monia poliittisia näkökohtia.

Se, että rakennetyöryhmän esitys on niin ”raju” ei ole merkki poliittisen vaikuttamisen puuttumisesta. Sen sijaan esityksen rajuus on seurausta siitä, että hallitusohjelman kuntauudistuskriteerit ovat niin yksipuolisesti jo etukäteen ainoaksi vaihtoehdoksi valitusta peruskuntamallista nousevia.

Kuntien ja kuntalaisten kannalta nykytilanne tarkoittaa sitä, että vastuullisen ns. parhaisiin argumentteihin perustuvan keskustelun vastapuoli näyttäisi puuttuvan pöydän toiselta puolen kokonaan. Se taas tarkoittaa sitä, että mikäli kunnat ja kuntalaiset haluavat esitykseen vaikuttaa, keskustelua on käytävä myös poliittisin argumentein ja vaikuttamalla suoraan poliittisen kentän edustajiin.

Kunnat ja valtuustot kuntalaisten edustajina tuskin tähän valtakunnan tason politiikkaan kovin tehokkaasti suoraan lähtevät. Tilausta näyttäisikin olevan enemmän kansalaisten aktiivisuudelle ja kansanliikkeelle.

Uusi Suomi - Puheenvuoro 2.4.2012

24.03.2023Katujengit voidaan vielä torjua
06.03.2023Talous luo vaurautta ja toivoa, kirjoitus Länsiväylässä 4.3.2023
23.01.2023Työrauha takaisin kouluihin, kirjoitus Länsiväylässä 21.1.2023
12.12.2022Ei turvallisuutta ilman toimivaa taloutta, kirjoitus Länsiväylässä 10.12.2022
30.11.2022Pitääkö valtion maksaa kaikki laskut?, kirjoitus Länsiväylässä 30.11.2022
30.10.2022Ehdolla eduskuntaan!
15.01.2021Heipat Espoon valtuusto, kohti uusia uria
07.04.2020Tervetuloa kriisiajan etäkouluun, kirjoitus Länsiväylässä 5.4.2020
22.08.2018Tervetuloa digiajan kouluun, kirjoitus Länsiväylässä 18.8.2018
30.05.2018Espoo ei ole saari, kirjoitus Länsiväylässä 26.5.2018
15.02.2018Romahtaako Espoon kouluverkko?, kirjoitus Länsiväylässä 10.2.2018
12.09.2017Espoon uusi strategia on kaikkien aikojen lapsimyönteisin, valtuustopuheenvuoro 12.9.2017
24.11.2016Tonttitarjontaa on parannettava, valtuustopuheenvuoro 31.10.2016
13.09.2016Veronkorotus ei pelasta Espoota vanhoihin kaavoihin kangistumiselta, valtuustopuheenvuoro 12.9.2016
14.06.2016Raidejokeri on investointi tulevaan, valtuustopuheenvuoro 13.6.2016
25.04.2016Homekoulut kuntoon ja johtamisjärjestelmä samalla!, valtuustopuheenvuoro 25.4.2016
16.02.2016Valinnanvapaudesta varhaiskasvatuksen Espoon-malli, valtuustopuheenvuoro 15.2.2016
15.01.2016Perustuslaista on tullut valtapolitiikan peliväline, HS Mielipide 15.1.2016
03.12.2015Espoon talousarvio 2016 ja TATU, valtuustopuheenvuoro 2.12.2015
10.11.2015Espoo tarvitsee aktiivista ja rohkeaa maapolitiikkaa, valtuustopuheenvuoro 9.11.2015
08.06.2015Lastensuojelusijoitukset laskuun, varhaisen tuen malli puree, valtuustopuheenvuoro 08.06.2014
18.05.2015Ydinpalvelut edellä säästöihin, valtuustopuheenvuoro 18.5.2015
14.04.2015Espoo hankkii taulutietokoneet koululaisille
14.04.2015Aputoimintojen siirto HUS:lle ja yksityisten toimijoiden kustannusten selvittämättä jättäminen
10.04.2015Suomi vuonna nolla, Länsiväylä 8.4.2015
26.01.2015Satamakiistassa on unohtunut laki ja kohtuus, Länsiväylä 24.1.2015
04.12.2014Velkaa ja veroprosentteja, valtuustopuheenvuoro 3.12.2014
18.11.2014Laki ja kaupungintalon suojelu, valtuustopuheenvuoro 17.11.2014
22.10.2014Kyllä kaksikielisille kouluille!, valtuustopuheenvuoro 20.10.2014
30.09.2014Metro-Espoosta (väkisinkin) urbaani kaupunkiympäristö, valtuustopuheenvuoro 29.9.2014
30.09.2014Lisää pientalotontteja luontoarvot huomioiden, valtuustopuheenvuoro 29.9.2014
09.09.2014Espoon taloustilanne on vakava, valtuustopuheenvuoro 8.9.2014
20.08.2014Veneyrittäjä selätti Goljatin, Länsiväylä 20.8.2014
06.08.2014Kansanhupi on kaukana Ukrainan tapahtumista, Länsiväylä 23.7.2014
10.06.2014Lisää tontteja ja koteja espoolaisperheille, valtuustopuheenvuoro 09.06.2014
24.03.2014Talous tasapainoon, valtuustopuheenvuoro 24.3.2014
28.01.2014Loukon asema, valtuustopuheenvuoro 27.1.2014
10.12.2013Kohti perhetyön palveluiden Espoon-mallia, valtuustopuheenvuoro 9.12.2013
10.12.2013PISA, Suomi ja globalisaatio
19.11.2013Titanic ja veronkorotusten tie, valtuustopuheenvuoro 18.11.2013
23.10.2013Koko kylä kasvattaa ja välittää, valtuustopuheenvuoro 21.10.2013
14.10.2013Tarvitsemme nyt arjen laajaa demokratiaa, HS 13.10.2013
10.09.2013Vahvempi ote Espoon talouteen, valtuustopuheenvuoro 9.9.2013
10.09.2013Espoon talous ei ole kestävällä pohjalla, valtuustopuheenvuoro 9.9.2013
18.07.2013Sellon laajentumista ei ole varaa tyriä, Länsiväylä 17.7.2013
14.06.2013Espoon strategiset valinnat? Valtuustopuheenvuoro 10.6.2013
13.05.2013Tonttipolitiikassa on tehtävä täyskäännös, HS Mielipide 7.5.2013
26.02.2013Valtuustopuheenvuoro 25.2.2013 tilinpäätöstä ja tonttipolitiikkaa koskien
13.02.201383 tonttia, 1545 hakijaa
29.01.2013Valtuustopuheenvuoro 28.1.2013 perhetyön palveluita koskien
22.10.2012Espoo tarvitsee talousosaajia
26.09.2012Onko Suomen rikoslaissa kidnappaajan mentävä aukko?
23.09.2012Vain demokraattisen päätöksentekoni ylitse
16.08.2012Euroänkyränä Frankfurtissa
27.07.2012Ilman euroa Eurooppa on voimaton
31.05.2012Huomenna on paremmin
22.05.2012Metropolikeskustelun aika
10.05.2012Vanhat saappaatkin elähdyttävät enemmän kuin Eurooppa-päivä
28.04.2012Saako Espoossa juhlia jääkiekon maailmanmestaruutta?
25.04.2012Espoo ei rakentajaa ilahduta
02.04.2012Rajua kuntarakenne-rokkia Uudellamaalla
16.03.2012Messin massit ja Elorannan ehdotus
11.03.2012Joustavuus, johdettavuus, vaikuttavuus - uudistetut kriteerit kuntauudistukselle
08.03.2012Espoon viimeiset kuntavaalit?
02.03.2012Miljoona ihmistä, yksi tontti (eli pääkaupunkiseudun maankäytön tulevaisuus)
25.02.2012Kuntauudistuksessa huomio hallinnon vastuullisuuteen
05.02.2012Alueelliset erot tunnistettava kuntauudistuksessa